MC-Service

I behov av mc-service eller reparationer?

Din MC-verkstad i Göteborg och Kungälv

Våra professionella tekniker servar och reparerar din motorcykel på vår välutrustade mc-verkstad endast tio minuter ifrån Göteborg.

På Autolane har vi expertis och professionell utrustning som gör att vi har kapacitet för alla typer av reparationer och service. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa dig med din motorcykel – oavsett märke. Vi utför allt ifrån däckbyten, montering av tillbehör, mc-reparationer – även omfattande skadereparationer och försäkringsarbeten. Vi utför full mjukvarudiagnos och nollställer serviceindikator på samtliga kända fabrikat.

Har du kollat över din hoj nyligen?

På två hjul går inget före säkerheten! Därför är det extra viktigt att du regelbundet undersöker och servar din hoj så inget lämnas åt slumpen. Passa på att ge din motorcykel lite extra vård redan nu så den är körklar när du vill ta ut den på nya äventyr.

Med fördelaktiga priser och korta väntetider välkomnar vi dig också att bli kund hos oss! Kontakta oss redan idag så kan vi hjälpa dig med din motorcykel.

    Bifoga bild på din senaste service med protokoll om möjlighet finns.

    Din erfarna expert på MC i Göteborg och Kungälv

    I vår mc-verkstad kvalitetstestar vi samtliga motorcyklar som säljs i hallen och är sedan en trygghet för våra kunder genom hela ägandeperioden!

    På två hjul går verkligen säkerheten före allt annat, så låt våra experter se över din hoj innan säsongen drar igång. Vårt teknikerteam har lång och bred erfarenhet för att kunna hjälpa just dig med din motorcykel.

    Till skillnad från många av våra konkurrenter har vi båda korta väntetider och mycket fördelaktiga priser. Vårt mål är alltid att överträffa dina förväntningar. Hos oss är din mc alltid i trygga händer!

    Vi reparerar även riktigt stora skador

    På vår mc-verkstad i Kungälv – inte långt från Göteborg – kan vi även reparera riktigt stora och komplicerade skador. Våra erfarna mc-tekniker kan utföra omfattande skadereparationer och försäkringsarbeten på alla ledande mc-märken. Har du råkat in för en riktig stor skada på din motorcykel? Då kan årets MC-säsong fortfarande räddas om du hör av dig till oss!

    Några nyttiga tips – så tar du hand om din mc

    Här är en checklista på sex saker som motorcykelägare ofta slarvar med. Om du följer dessa tips så kommer det ge din mc betydligt längre livslängd. På två hjul står din egen säkerhet på spel, och det är största anledningen till att alltid vara noggrann med att kontrollera din hoj.

    Kolla däcken och däcktrycket

    Däcken måste alltid ses över. Är det synliga skador? Kolla efter slitagemärken mellan spåren och glöm för all del inte kolla datumet på däcken. Gamla däck blir hårda och torra, vilket påverkar väggreppet och ökar bromssträckan markant. Är däcken slitna eller gamla, så investera i nya! Kolla också så att du har rätt lufttryck i däcken, för ökad livslängd bör man hellre gå något över rekommenderat ringtryck, speciellt om man har last och, eller, passagerare. Är du osäker på vilket lufttryck just din MC skall så hittar du detta i instruktionsboken. Lågt däcktryck sliter enormt mycket på däcken och ojämnt slitage beror nästan uteslutande på för lågt ringtryck. Vi ser det sistnämnda på betydligt mer än hälften av alla motorcyklar som vi får in. Vi kan inte nog betona hur viktigt det är att dubbelkolla trycket i däcken. En liten och bra tryckmätare kostar inte många kronor och kan köpas lite överallt och är en väldigt bra investering.

    Kolla bromsarna

    Inspektera skivor och bromsbelägg. Bromsskivan ska vara ren, fri från skador och inte vara alltför sliten. Leta efter eventuella sprickor. Bromsslangar är vanligtvis av kraftigt gummi. Kontrollera att dessa är fria från skador såsom skärskador eller torrspruckna av åldern. Slitna eller smutsiga bromsar ökar bromssträckan och utgör därmed en fara i trafiken.

    Undersök gaffelben

    Här skall du titta efter så att det inte finns läckage eller skador på gaffelbenen. Läckande gaffelben är ett ganska vanligt fenomen, framförallt på äldre motorcyklar. Om allt ser bra ut, så är det ändå bra att hålla rent från grus och smuts. Det sistnämnda är kanske det viktigaste för att undvika framtida problem. Fasttorkad smuts/insekter på krombenet är ett effektivt sätt att ha i sönder radialtätningarna (packboxarna) i gaffelbenen och därmed få läckage och onödiga verkstadsnotor.

    Kolla kedja och drev

    Kolla kedjans kondition så den är rätt slak, rätta värden för din hoj finns i instruktionsboken. Du kan lyfta bakhjulet med ett depåstöd och kolla så att spänningen i kedjan inte ändrar sig när bakhjulet roteras. Om det ändras, kan vara ett bra tecken på att drivpaketet måste bytas. Har kedjan rengjorts nyligen? Annars kan det vara bra att göra det nu. Kolla så kuggarna inte är slitna. Det är av högsta vikt att kedjan smörjs regelbundet.

    Kolla hjullager och styrlager

    Det görs enklast om du lyfter upp framhjulet i luften och drar det sidlänges. Det skall inte vara löst eller höras klickljud eller andra oljud. Om det gör det är det ett tecken på hjullagren måste bytas. På liknande sett kollar du styrlagret genom att stå framför hojen och dra hjulet till dig. Det skall inte vara löst eller något glapp. Vrid även styret fulla styrutslag sakta och känn så att det rör sig lätt från sida till sida utan att fastna eller hacka till någonstans. Bakhjulslagerna kontrollerar du genom att dra och rycka försiktigt motsatt i ovan och underkant av bakhjulet sidledes. Motorcykeln kan stå på sidostöd eller depåstöd, det spelar ingen roll. Samma här, känner du något glapp eller hör något missljud så kan det vara tecken på att lagerna behöver bytas ut.

    Kontroll av vätskor

    Beroende på modell finns det lite olika procedurer på hur man skall kolla oljenivån i motorn. Normalt skall hojen varit startad i några minuter innan kontrollen och stå rakt. I oljefönstret eller på oljestickan skall det ligga mellan max/min. Även för bromsvätskan finns ett antal olika sätt, så säkrast är att kolla i din instruktionsbok hur det görs just för din hoj. Om bromsvätskenivån vid kollen visar lågt, så kan det vara tecken på att dina bromsklossar är på väg att slitas ut och behöver bytas. Tänk på att Bromsvätskan är en färskvara och bör bytas vartannat år. Även för kontroll av kylvätska som skall ligga mellan max/min-markeringen är det säkrast att kolla instruktionsboken.

    Här ser du även en Youtube video som Villanytt har gjort hos Autolanes MC-verkstad på hur man gör denna kollen. Lär dig syna MC:ns viktigaste punkter med Autolane

    Är du inte är ett proffs… så skall du dock inte meka för mycket själv och förlita dig på att det räcker. Vi får ofta in  kunder där det kunde slutat riktigt illa om de inte kommit till oss.

    Så varmt välkommen att höra av dig till din mc-verkstad i Göteborg – vi tar hand om din motorcykel som om den vore vår egen.

    Syna MC:ns viktigaste punkter med Autolane